Monday, January 12, 2015

Harga Minyak Terus Merudum Hari Ini



Harga minyak mentah dunia hari ini terus jatuh kebawah paras terendah sejak enam tahun lalu iaitu bawah $ 50 setong.

Harga setong penanda aras kawasan Brent menurun sebanyak 5% kepada $47,75, paras terendah sejak awal tahun 2009.

Minyak mentah Amerika Syarikat juga di peringkat yang paling rendah sejak masa itu, turun sebanyak 4.1% kepada $ 46,33 setong berikutan kilang penapisan di Philadelphia dan Ohio di negara tersebut mengalami kebakaran teruk pada hujung minggu lalu mengurangkan permintaan kepada minyak mentah di negara tersebut.

Perlahan

Sementara itu, sebuah firma pelaburan terkemuka secara drastik telah membuat ramalan bahawa harga minyak Brent mentah dalam tiga bulan akan merosot daripada $ 80 setong kepada $ 42.

Goldman Sachs berkata harga itu akan kekal hampir $ 40 untuk kebanyakan separuh pertama tahun ini, di mana firma itu berkata harga pelaburan dalam industri gas syal AS akan mula naik selepas tiga bulan tersebut.

Harga minyak kini telah jatuh teruk lebih daripada separuh sejak Jun 2014 lalu dimana harganya adalah $110 setong.

Pengeluaran minyak Amerika Utara telah meningkatkan bekalan minyak dan gas, membantu penurunkan harga.

Kerana harga minyak yang murah ia telah memperlahankan ekonomi global dan permintaan matawanag Dolar yang semakin meningkat terhadap pelbagai mata wang lain.

Pemenang

Dalam perkembangan lain kelembapan harga minyak, dua kebakaran berlaku pada hujung minggu di kilang penapisan di Ohio dan Pennsylvania, yang kini tidak akan dapat memproses aliran biasa minyak mentah.

Kartel negara-negara pengeluar minyak ', Opec, cenderung untuk bertindak balas kepada kejatuhan harga dengan mengurangkan pengeluaran, satu langkah yang biasanya meningkatkan harga.

Walau bagaimanapun, pada mesyuarat terbaru yang diadakan baru-baru ini pada bulan November, kumpulan itu gagal bersetuju mengenai potongan harga, dengan negara yang dominan menghasilkan, Arab Saudi, lebih suka untuk mengekalkan pengeluaran minyak semasa.

Dalam pada itu, Venezuela berkata dalam satu kenyataan pada Ahad, negara berkenaan bersetuju dengan Arab Saudi untuk memulihkan semula pasaran dan harga minyak menerusi “dasar-dasar negara” di antara kedua-dua negara berkenaan.

Walau bagaimanapun, kenyataan ini tidak memberikan sebarang butiran bagaimana perkara ini dicapai dan akan menandakan perubahan dalam dasar bagi pengeluar minyak terbesar di dunia, yang mengabaikan rayuan daripada ahli-ahi Opec untuk mengurangkan kejatuhan harga minyak.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...